شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

آموزش قانون جذب کائنات

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

۹۶۱ بازديد

16 علائم اولیه بیماری مولتیپل اسکلروزیس

  • مشکلات بینایی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • درد
  • خستگی
  • مشکلات تعادل
  • اختلال عملکرد مثانه و روده
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات شناختی
  • سلامت عاطفی
  • علائم دیگر
  • آیا بیماری ام اس ارثی است؟
  • تشخیص
  • چشم انداز

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیشرونده و با واسطه ایمنی است. این بدان معناست که سیستمی که برای سالم نگه داشتن بدن شما طراحی شده است به اشتباه به قسمت هایی از بدن شما حمله می کند که برای عملکرد روزمره حیاتی هستند. پوشش های محافظ سلول های عصبی آسیب دیده است که منجر به کاهش عملکرد مغز و نخاع می شود.

 

علائم متداول اولیه بیماری ام اس (MS) عبارتند از:

  • مشکلات بینایی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • درد و اسپاسم
  • ضعف یا خستگی
  • مشکلات تعادل یا سرگیجه
  • مسائل مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات شناختی
1. مشکلات بینایی

مشکلات بینایی یکی از رایج ترین علائم بیماری ام اس است. التهاب روی عصب بینایی تأثیر می گذارد و بینایی مرکزی را مختل می کند. این می تواند باعث تاری دید ، دو دید یا از بین رفتن بینایی شود.

ممکن است بلافاصله متوجه مشکلات بینایی نشوید ، زیرا تخریب دید واضح ممکن است کند باشد. درد هنگام نگاه کردن به بالا یا یک طرف نیز می تواند با کاهش بینایی همراه باشد. های وجود دارد روش مختلفی برای کنار آمدن با تغییرات بینایی مربوط به ام اس .

2. سوزن سوزن شدن و بی حسی

MS بر روی اعصاب مغز و نخاع (مرکز پیام بدن) تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که می تواند سیگنال های متناقضی را به اطراف بدن ارسال کند. بعضی اوقات ، هیچ سیگنالی ارسال نمی شود. این منجر به بی حسی می شود .

احساس گزگز و بی حسی یکی از رایج ترین علائم هشدار دهنده بیماری ام اس است. نقاط شایع بی حسی شامل صورت ، دست ها ، پاها و انگشتان است.

 
3. درد و اسپاسم

درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز در بیماری ام اس شایع است. طبق مطالعه انجمن ملی ام اس ، یک مطالعه نشان داد که نیمی از افراد مبتلا به ام اس دچار درد مزمن بودند.

سفتی یا اسپاسم عضلات ( اسپاستیسیته ) نیز شایع است. ممکن است عضلات یا مفاصل سفت و همچنین حرکات غیر قابل کنترل و دردناک لرزش اندام را تجربه کنید. پاها اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند ، اما کمردرد نیز شایع است.

4. خستگی و ضعف

خستگی و ضعف غیرقابل توضیح حدود تحت تأثیر قرار می دهد 80 درصد از افراد در مراحل اولیه ام اس را .

خستگی مزمن هنگامی رخ می دهد که اعصاب در ستون فقرات خراب شود. معمولاً خستگی ناگهانی ظاهر می شود و هفته ها قبل از بهبود ادامه می یابد. ضعف در ابتدا بیشتر در پاها مشاهده می شود.

سرگیجه و مشکلات در هماهنگی و تعادل می تواند تحرک فرد مبتلا به ام اس را کاهش دهد. پزشک ممکن است از این موارد به عنوان مشکلات در راه رفتن شما یاد کند. افراد مبتلا به ام اس معمولاً احساس سبکی سر ، گیجی ، یا گویی محیط اطرافشان در حال چرخش است ( سرگیجه ). این علامت اغلب هنگام ایستادن رخ می دهد.

 
رویداد خط سلامت
امیدی در پیش است

لسلی استال ، آلیسا میلانو ، دی ال هاگلی و سایر موارد را هنگام بازگو کردن سال گذشته و نگاه به آینده ، تماشا کنید. گفتگوی بصیرت آمیز و نشاط آور ما را در مورد امید ، واکسن ها ، بهداشت روان و موارد دیگر مشاهده کنید.

 
6. اختلال عملکرد مثانه و روده

مثانه ناکارآمد یکی دیگر از علائم است که در 80 درصد افراد مبتلا به ام اس رخ می دهد. این می تواند شامل تکرر ادرار ، تمایل شدید به ادرار یا عدم توانایی در نگه داشتن ادرار باشد.

علائم مربوط به ادرار اغلب قابل کنترل هستند. کمتر اوقات ، مبتلایان به ام اس دچار یبوست ، اسهال یا از دست دادن کنترل روده می شوند .

7. اختلال عملکرد جنسی

تحریک جنسی همچنین می تواند برای افراد مبتلا به ام اس مشکل ساز شود زیرا از سیستم عصبی مرکزی آغاز می شود - جایی که ام اس حمله می کند.

8. مشکلات شناختی

حدود نیمی از مبتلایان به ام اس نوعی مشکل در شناختی خود پیدا می کنند عملکرد . این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات حافظه
  • دامنه توجه کوتاه تر
  • مشکلات زبان
  • سازماندهی سختی دارد

افسردگی و سایر مشکلات بهداشت عاطفی نیز شایع است.

9. تغییر در سلامت عاطفی

افسردگی اساسی در میان مبتلایان به ام اس شایع است. فشارهای ناشی از ام اس همچنین می تواند باعث تحریک پذیری ، نوسانات خلقی ، و وضعیتی تحت عنوان شود تأثیر پیاز کاذب . این شامل برخی از گریه ها و خنده های غیرقابل کنترل است.

کنار آمدن با علائم ام اس ، همراه با روابط خانوادگی یا خانوادگی ، می تواند افسردگی و سایر اختلالات عاطفی را حتی چالش برانگیزتر کند.

 
خبرنامه خط سلامت
ایمیل هفتگی دو بار در هفته ما را دریافت کنید

برای کمک به شما در درمان و مدیریت این بیماری خود ایمنی ، به روزرسانی های درمانی ، نکات مربوط به مراقبت از خود و داستان های الهام بخش را برای شما ارسال می کنیم.

شما حریم خصوصی برای ما مهم است . هر اطلاعاتی که از طریق این وب سایت به ما ارائه می دهید ممکن است توسط ما در سرورهای واقع در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا قرار گیرد. اگر موافق چنین جایگاهی نیستید ، اطلاعات را ارائه ندهید.

10–16. علائم دیگر

همه مبتلایان به ام اس علائم یکسانی ندارند. علائم مختلف می تواند در هنگام عود یا حملات ظاهر شود. همراه با علائم ذکر شده در اسلایدهای قبلی ، MS نیز می تواند باعث موارد زیر شود:

  • از دست دادن شنوایی
  • تشنج
  • لرزش غیرقابل کنترل
  • مشکلات تنفسی
  • لکنت زبان
  • مشکل در بلعیدن
آیا بیماری ام اس ارثی است؟

ام اس لزوماً ارثی نیست. با این حال ، طبق یک اس ، در صورت داشتن خویشاوند نزدیک با ام اس ، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید انجمن ملی ام .

جمعیت عمومی تنها 1/0 درصد احتمال ابتلا به ام اس را دارند. اما این تعداد به 2.5 تا 5 درصد اگر خواهر یا برادر یا مادر مبتلا به ام اس داشته باشید ، می رسد.

وراثت تنها عامل تعیین کننده MS نیست. در صورت دوقلوی یکسان ، اگر دوقلوی آنها به این بیماری مبتلا باشد ، 25 درصد احتمال دارد که به ام اس مبتلا شود. گرچه ژنتیک قطعاً یک عامل خطر است ، اما تنها عامل نیست.

تشخیص

یک پزشک - به احتمال زیاد یک متخصص مغز و اعصاب - آزمایش های مختلفی را برای انجام می دهد تشخیص MS ، از جمله:

  • معاینه عصبی: پزشک از نظر عملکرد عصبی اختلال را بررسی می کند
  • معاینه چشم: یک سری آزمایشات برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماری های چشمی
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): تکنیکی است که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می کند
  • شیر نخاعی (که به آن سوراخ کمری نیز گفته می شود): آزمایشی شامل سوزن بلندی که در ستون فقرات قرار داده شده است تا نمونه مایع در اطراف مغز و نخاع شما خارج شود.

پزشکان از این آزمایشات برای یافتن آسیب به سیستم عصبی مرکزی در دو منطقه جداگانه استفاده می کنند. آنها همچنین باید تشخیص دهند که حداقل یک ماه از قسمتهایی که باعث خسارت شده اند گذشته است. این آزمایشات همچنین برای رد سایر شرایط استفاده می شود.

ام اس معمولاً پزشکان را متحیر می کند به این دلیل که هم از نظر شدت و هم از نظر تأثیر بر روی افراد متفاوت است. حملات ممکن است چند هفته طول بکشد و سپس ناپدید شوند. با این حال ، عودها می توانند به تدریج بدتر و غیر قابل پیش بینی شوند و علائم مختلفی داشته باشند. تشخیص زود هنگام ممکن است از پیشرفت سریع ام اس جلوگیری کند.

اگر از قبل متخصص مغز و اعصاب ندارید ، ابزار Healthline FindCare می تواند به شما در یافتن پزشکی در منطقه کمک کند.

تشخیص غلط

 

تشخیص اشتباه نیز امکان پذیر است. یک مطالعه نشان داد که نزدیک به 75 درصد از متخصصان MS مورد بررسی حداقل 12 بیمار را در طول 12 ماه گذشته دیده اند که به اشتباه تشخیص داده شده اند.

حرکت رو به جلو

ام اس یک اختلال چالش برانگیز است ، اما محققان بسیاری از روش های درمانی را کشف کرده اند که می تواند روند پیشرفت آن را کند کند.

بهترین دفاع در برابر بیماری MS ، مراجعه بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم هشدار دهنده به پزشک است. این مسئله به ویژه در صورتی که فردی در خانواده نزدیک شما به این اختلال مبتلا باشد بسیار مهم است ، زیرا این یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری ام اس است.

دریغ نکنید این می تواند تفاوت ایجاد کند.

داشتن کسی برای گفتگو نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. برنامه MS Buddy رایگان ما را برای به اشتراک گذاشتن مشاوره و پشتیبانی در یک محیط باز دریافت کنید. بارگیری برای iPhone یا Android .

س:

این اواخر پاهای من بی حس شده است. من در سال 2009 به MS مبتلا شدم و این برای من جدید است. چه مدت طول می کشد؟ اکنون باید از عصا استفاده کنم. گوشزدی چیزی؟

جین

آ:

این موارد مانند نقص های عصبی جدید به نظر می رسد و می تواند شعله ور یا حمله MS باشد. این باید ارزیابی فوری توسط متخصص مغز و اعصاب شما انجام شود. ارائه دهنده شما ممکن است بخواهد ام آر آی جدیدی دریافت کند تا ببیند پیشرفت بیماری شما وجود داشته است یا خیر. همچنین کنار گذاشتن علل دیگر این علائم مانند عفونت ادراری یا بیماری دیگر بسیار مهم خواهد بود. اگر این علائم مربوط به حمله MS باشد ، داروهایی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب می تواند به شما بدهد ، مانند استروئیدها ، که ممکن است به درمان علائم حمله کمک کند. بعلاوه ، در صورت حمله ، ممکن است پزشک بخواهد داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن شما را تغییر دهد زیرا این امر می تواند یک موفقیت بزرگ باشد.

تیم پزشکی

روش تشخیص تیپ شخصیتی

برای اطلاعات بیش تر در مورد خود و عزیزانتان، تمام توضیحات ما را از در مورد 16 نوع شخصیت مطالعه کنید. یا اگر مطمئن نیستید که کدام نوع شخصیت برای شما مناسب است، تست شخصیتی رایگان ما را بر اساس نظریه های Briggs and Myers انجام دهید.

1-تیپ شخصیتی میانجی (INFP)

شفا بخش

افراد با تیپ شخصیتی INFP دارای آرمان های تخیلی هستند که توسط ارزش‌های اصلی و اعتقادات خود هدایت می ‌شوند. برای یک فرد شفا بخش احتمالات در اولویت قرار دارند و عقیده آن ها این است که ” این لحظه” تنها یک نگرانی زود گذر است. آن ‌ها پتانسیل و استعداد این را دارند که آینده ‌ای بهتر را ببینند و با استعداد خود به دنبال حقیقت و معنای آن باشند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.