شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

راهنمای خرید کفش و نکاتی که باید برای قلب دوم رعایت کنید

۹۸۱ بازديد

از گذشته گفته می‌شود پا، ارگانی است که قلب دوم ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. اهمیت به سلامت پاها از انتخاب و خرید کفش خوب آغاز می‌شود. انواع مختلفی از کفش برای فصل‌های مختلفی از سال و البته مکان‌های خاصی وجود دارند. از جنس مواد استفاده شده در تولید آن، اندازه و حتی مدلی که متناسب با پای شما باشد، می‌تواند در به‌خطر انداختن این قلب دوم تاثیر داشته باشد.

چند نوع کفش داریم؟

جدایی از اینکه کفش‌ها بر اساس جنسیت به کفش مردانه، کفش زنانه و کفش بچگانه تقسیم می‌شوند؛ بر اساس کاربرد نیز دارای یک تقسیم بندی خاص هستند. به عنوان نمونه افرادی که دارای مشاغل فنی همچون جوشکاری یا برق‌کاری هستند نیاز به استفاده از کفش ایمنی خواهند داشت. این نوع کفش‌ها دارای خاصیت ضد لیز خوردن، ضد برق گرفتگی و دارای پنجه فلزی هستند تا از پا در هنگام سقوط اجسام سنگین محافظت کنند. در ادامه به معرفی چند مدل مختلف از کفش‌ها می‌پردازیم.

1. کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی مردانه و زنانه برای کمپینگ و سفر در دل کوهستان و مسیرهای صعب‌العلاج مناسب هستند. این نوع کفش‌ها به دلیل شرایط محیطی که وجود دارد باید دارای وزن سبک، زیره ضخیم و مقاوم در برابر لیز خوردن، ضد سایش و دارای رویه ضدآب باشند. در این مدل نحوه بسته شدن به صورت بند است که از سوراخ‌هایی به صورت فلزی و با ساختار گیره‌ای شکل استفاده می‌شود.

2. بوت و نیم بوت

این نوع کفش‌ها هم مناسب برای فصل زمستان هستند. خصوصیت آنها دقیقاً نزدیک به کفش‌های کوهنوردی است؛ با این تفاوت که مناسب استفاده روزمره هستند. این مدل دارای ارتفاع بیشتر است تا از پا در مقابل سرما محافظت کند. بوت‌ها دارای ارتفاع بیشتر و نیم‌بوت‌ها ارتفاع کمتری دارند.

3. کفش ورزشی

این نوع کفش‌ها هم به صورت تخصصی بوده و برای رشته ورزشی که استفاده می‌کنید مختلف هستند. راحتی در زیره کفش ورزشی اهمیت بالایی دارد تا بتوانید همواره حس چابک بودن را داشته باشید.

4. کفش راحتی و صندل

کفش‌های راحتی برای استفاده داخل محیط خانه مناسب هستند. مشخصه اصلی آنها این است که موجب تعریق پا نشوند و به‌ویژه ساختار لیز نداشته باشند. از این نوع کفش می‌توان روی فرش و موکت استفاده کرد.

نوع دیگری هم وجود دارند که به نام صندل شناخته می‌شوند. خصوصیت اصلی این نوع کفش‌ها به صورت بند است که ممکن است بیشتر لاانگشتی باشند. برای استفاده از برخی صندل‌ها ممکن است به جوراب مناسب نیاز داشته باشید.

5. کفش پیاده روی

پیاده روی از ساده‌ترین ورزش‌هایی است که هر کس می‌تواند در طول روز انجام دهد. کفش پیاده روی باید مشابه کفش ورزشی دارای زیره انعطاف پذیر باشد تا هنگام پیاده روی در محیط‌هایی با شیب مختلف فشاری به کف پا وارد نشود.

از آنجایی که گفته می‌شود در روز حداقل دو ساعت زمان برای پیاده روی در نظر گرفته شود، این نوع کفش‌ها باید دارای رویه قابل تنفس باشند تا هم پا به خوبی تنفس کند و هم اینکه موجب تعریق نشود.

6. کفش طبی

این نوع کفش‌ها هم برای افرادی که دارای مشکلات جسمی همچون کمردرد و درد در ناحیه مختلفی از پا هستند مناسب است. کفش‌های طبی باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند و در انتخاب آنها بسته به مشکلاتی که دارید باید از پزشک خود مشورت بگیرید.

راهنمای خرید کفش خوب و نکات خرید آن

مثل خرید هر چیز دیگری برای انتخاب کفش خوب باید به یک سری نکات توجه داشته باشد. بسته به اینکه از چه نوع کفشی استفاده می‌کنید، قرار است در کجا آن را بپوشید یا اینکه چه مدتی قرار است از این کفش استفاده کنید باید به یک سری نکات در هنگام خرید توجه کنید. در ادامه به بررسی همه این نکات می‌پردازیم.

به فرم پاها و سایز کفش دقت کنید

برخی افراد فرم پای متفاوت از پای دیگرشان دارند. ممکن است این موضوع مادرزادی باشد یا اینکه در اثر حادثه‌ای پیش آمده باشد. یا اینکه در دوران بارداری، زنان به کفشی با سایز بزرگتر احتیاج پیدا می‌کنند. در نتیجه باید چنین مسائلی را در انتخاب سایز مناسب بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است پای چپ و راست شما دارای سایز یکسان نباشند.

یکی از مواردی که در سایز کفش تاثیر دارد بند آن و دیگری دهانه کفش است. سعی کنید هنگام انتخاب کفش بندهای آن را به حالت همیشگی ببندید و چند قدمی با آن راه بروید تا از راحت بودن آن مطمئن شوید. همچنین هنگام بستن بند دقت کنید که دهانه کفش اندازه مناسبی با پای شما داشته باشد.

در انتخاب سایز مناسب کفش سه بخش بیشترین تاثیر را دارد که باید به آنها توجه کنید. این سه بخش عبارتند از:

·         طول کفش: برخی افراد ممکن است اندازه پای چپ و راست آنها متفاوت باشد، حتی برخلاف بسیاری افراد که انگشت شست بزرگتر است، این انگشت دوم باشد که از بقیه جلوتر است. در نتیجه در هنگام انتخاب طول مناسب باید همیشه دقت کنید که بین 1 تا 2 سانتی‌متر انگشت بزرگ پای شما با جلوی کفش فاصله داشته باشد. هنگام بررسی این موضوع دقت کنید که پاشنه پا درست به انتهای کفش چسبیده باشد.

·         عرض کفش: بسیاری افراد اصلاً به این موضوع دقت نمی‌کنند که عرض کفش نیز اهمیت بالایی دارد. اگر هنگام پوشیدن کفش به کناره‌ها فشار زیادی وارد شود نشان دهنده عرض نامناسب است که باید کفشی با عرض پهن‌تر انتخاب کنید. جدایی از این کفی کفش هم در این حالت کوچک خواهد بود.

·         قوس کف کفش: قوس کف کفش را باید بر اساس نوع پای خودتان انتخاب کنید. اگر پاهای شما صاف است باید این قوس به شکلی انتخاب شود که فشار زیادی را به نقطه خاصی از پا وارد نکند.

به وزن کفش توجه کنید

بسته به نوع جنس مواد به‌کار رفته در بخش‌های مختلف کفش، وزن آن نیز متفاوت خواهد بود. اما به دلیل ساختاری که کفش دارد همین که احساس کنید وزن آن برای پاهایتان سنگین است کفش نامرغوبی خواهد بود.

هنگام خرید کفش سعی کنید هزینه بیشتری پرداخته و مدلی انتخاب کنید که وزن مناسبی داشته باشد. کفش‌های درجه یک اغلب از جنس چرم با زیره پلی استر هستند که استحکام و دوام بالایی دارند.

جنس کفش و ساختار آن را بررسی کنید

کفش‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که بسته به نوع آن دارد. جدایی از این هر بخش از کفش از جنس مختلفی ساخته می‌شود. در نتیجه پیش از هرچیزی باید به جنس و ساختاری که دارند توجه کنید.

به عنوان نمونه بیشترین بخش جنس رویه کفش است که برای کفش‌های روزمره و اداری بهتر است از جنس چرم باشد. چرم می‌تواند به دو صورت طبیعی و مصنوعی باشد. چرم‌ها به دلیل اینکه دارای منافذی روی کفش هستند به تنفس پا کمک می‌کنند و جدایی از این احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

زمان خرید را به بعدازظهر موکول کنید

شاید جالب باشد بدانید که وقتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، پاهای شما در آرامش هستند و رفته‌رفته با فعالیت‌هایی که می‌کنید شروع به ورم کردن می‌کنند. درست در بعدازظهر و نزدیک عصر میزان ورم پاها به حداکثر خود خواهد رسید.

در نتیجه برای اینکه مشکلی در سایز کفش پیش نیاید اگر به صورت حضوری خرید می‌کنید، بعدازظهر و نزدیک عصر بهترین زمان برای خرید کفش خواهد بود. اگر هم اقدام به خرید اینترنتی کفش کردید، زمان تحویل را روی بعدازظهر انتخاب کنید.

از جوراب مناسب استفاده کنید

جدا از زمان خرید کفش، اینکه جوراب به پا داشته باشید یا نه، مسئله مهمی است. قبل از هرچیز بسته به نوع کفشی که می‌خرید بررسی کرده و ببینید که اصلاً با این کفش قرار است جوراب به پا کنید یا نه؟!

اگر پاسخ مثبت است باید به ضخامت جوراب دقت کنید. اگر هم جوراب به پا ندارید، زمان انتخاب کفش به این موضوع فکر کنید که باید سایزی انتخاب کنید که با پوشیدن جوراب فشاری به پاهای شما وارد نشود.

 

چه موارد دیگری برای انتخاب کفش خوب وجود دارد؟

تا اینجا ما سعی کردیم موارد و نکات عمومی که در خرید کفش باید دقت کنید را ذکر کنیم. این نکات برای خرید کفش‌های روزمره کاربردی هستند؛ اما اگر قرار باشد تا یک کفش برای فعللیت خاصی مانند کفش ورزشی، کفش کوهنوردی یا کفش‌های ایمنی را انتخاب کنید، باید به چیزهایی بیشتر از این فکر کنید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از یک مرجع برای بررسی و خرید انواع کفش کمک بگیرید. سایت toptarin.net یکی از این سایت‌هاست. شما با استفاده از این سایت می‌توانید انواع کفش زنانه، کفش مردانه، کفش بچگانه و سایر کفش‌ها همچون کفش ایمنی را بررسی کرده و با نکاتی که باید برای خرید هرکدام در نظر بگیرید آشنا شوید.

منبع: سایت ساعت 24

مشخصات کفش مناسب و خوب چیست؟

۱) کفش مناسب کفشی است که هنگام پوشیدن طولانی‌مدت، پا را تحت فشار قرار ندهد.

۲) هنگام انتخاب کفش مناسب در نظر داشته‌ باشید انگشتان پایتان دچار تغییر حالت نشوند و یا کناره‌های پایتان تحت فشار ناشی از کفش قرار نگیرند.

۳) سعی کنید کفشی را که انتخاب می‌کنید تنها جنبه زیبایی نداشته‌ باشد بلکه از هر لحاظ مانع آسیب دیدنپای شما در برابر گرما، سرما و ناهمواری‌ های زمین باشد.

۴) به موقعیت و شرایط خودتان هنگام خرید کفش دقت کنید.

۵) در نظر گرفتن بیماری‌هایی مثل دیابت ممکن است انتخابتان را محدود کند ولی در نهایت با آگاهی بر بیماری و شرایط حاکم بر شما، یک انتخاب صحیح انجام خواهید داد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.